Wereldwijd worden steden geconfronteerd met de negatieve uitwassen van urbanisatie zoals fragmentatie, segregatie en onbetaalbaarheid. Wat kan de ruimtelijk ontwerper hierin betekenen? Aansluitend op de expo City Life van Museum Arnhem en CASA’s jaarthema De Gedeelde Stad gaf Kristian Koreman (ZUS) aan de hand van een drietal ‘projecten die geen projecten zijn’ een inspirerend antwoord op deze vraag. Lessen uit Rotterdam, New York en Medellín in Arnhem. 

Weinig steden herbergen zoveel iconische architectuur als New York City. Het statige Empire State en joyeuze Chrystler Building vormen met de verwoeste Twin Towers slechts enkele van de vele bouwwerken die door foto’s, films en souvenirs in het collectieve geheugen staan gegrift. In 2017 kregen honderd kunstenaars en ontwerpers, waaronder ZUS, de vraag om een nieuw souvenir voor de stad te ontwerpen. Souvenirs zijn marketingtools, stelt Kristian Koreman. ‘Als een souvenir de stad vertegenwoordigt, is het maar een heel bepaald deel’. ZUS greep de opdracht aan om juist de onzichtbare stad inzichtelijk te maken. Dit resulteerde in een ontwerpvoorstel: House of the Homeless.

Lees hier de volledige terugblik in PDF.

 

Foto's: Rachelle Stoffels Fotografie©